„Szanowni Państwo!
Prosiłabym o znalezienie 10 minut każdego dnia na ćwiczenia logopedyczne. Wspólnie z dzieckiem wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia stały się rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Bądźcie cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu. Proszę zajrzeć również do poprzednich materiałów. Znajduje się tam sporo ćwiczeń rozgrzewających aparat artykulacyjny.
Poniżej umieszczone są karty pracy z głoską
[r]. Proszę dopasować poziom zadań do umiejętności dziecka oraz etapu terapii, na jakim się znajduje. Trzymam kciuki! 🙂
Pozdrawiam,
Dominika Carius”
Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące aparat artykulacyjny do wymowy głoski [r].
Polecany filmik: https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI
ETAP PRZYGOTOWAWCZY – GŁOSKA [R]
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych:
- zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady,
 - przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu, np. rodzynek,
 - „malarz” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (linii, kółek, kwadratów, trójkątów) na podniebieniu,
 - „słoń” – dosięgnij językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony,
 - unoszenie języka za górne zęby (wąski język),
 - klaskanie językiem – konik,
 - liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej,
 - mycie zębów – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach,
 - „zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach, a następnie na wałku dziąsłowym,
 - „muchomorek” – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu,
 - „śrubokręt” – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu w buzi,
 - „schody” – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu,
 - „młotek” – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa),
 - przytrzymywanie czubkiem języka na wałku dziąsłowym, ssanie np. cukierka pudrowego, posypki do ciasta itp. (buzia otwarta,
 - odklejanie czubkiem języka z wałka dziąsłowego np.: chrupka, opłatka, wafelka, czekolady,
 - uderzanie języka o wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem tttttt, ddddddd, nnnnnn, najpierw powoli, potem coraz szybciej, buzia otwarta, uśmiechnięta, nieruchoma,
 - uderzanie języka o wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem lelelelele, lalalalala, lylylylyly,
 - wielokrotne wymawianie połączeń t-da, t-de, t-du, t-do, czubek języka uderza o wałek dziąsłowy,
 - wielokrotne wymawianie połączeń d-da, d-de, d-dy, d-du, d-do, czubek języka uderza o wałek dziąsłowy,
 - przyklejanie na czubek języka papierku i dmuchanie na czubek języka z jednoczesnym wypychaniem języka.
 




![dinuś mały [br] – sylaby](https://ps.szlichtyngowa.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/dinu%C5%9B-ma%C5%82y-br-sylaby-220x230.jpg)
![dinozaur – rozmowa [r]](https://ps.szlichtyngowa.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/dinozaur-rozmowa-r-220x230.jpg)
![d-da [r]](https://ps.szlichtyngowa.edu.pl/wp-content/uploads/2020/04/d-da-r-220x230.jpg)




