Image Alt

Przedszkole

Głoska R – ćwiczenia logopedyczne

„Szanowni Państwo!

Prosiłabym o znalezienie 10 minut każdego dnia na ćwiczenia logopedyczne.  Wspólnie z dzieckiem wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia stały się rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Bądźcie cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się,  a razem będziemy cieszyć się  z sukcesu. Proszę zajrzeć również do poprzednich materiałów. Znajduje się tam sporo ćwiczeń rozgrzewających aparat artykulacyjny.

 

Poniżej umieszczone są karty pracy z głoską

[r]. Proszę dopasować poziom zadań do umiejętności dziecka oraz etapu terapii, na jakim się znajduje. Trzymam kciuki! 🙂

Pozdrawiam,

Dominika Carius”

 

Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące aparat artykulacyjny do wymowy głoski [r].

Polecany filmik: https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

 

ETAP PRZYGOTOWAWCZY – GŁOSKA [R]

Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych:

  • zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka czekolady,
  • przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu, np. rodzynek,
  • „malarz” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (linii, kółek, kwadratów, trójkątów) na podniebieniu,
  • „słoń” – dosięgnij językiem (jak słoń trąbą) do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony,
  • unoszenie języka za górne zęby (wąski język),
  • klaskanie językiem – konik,
  • liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej,
  • mycie zębów – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach,
  • „zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach, a następnie na wałku dziąsłowym,
  • „muchomorek” – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu,
  •  „śrubokręt” – język jest śrubokrętem, który wkręca śrubkę do sufitu w buzi,
  •  „schody” – pierwszy schodek jest tuż za zębami, drugi na wałku dziąsłowym, trzeci na podniebieniu,
  •  „młotek” – szybkie uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy – buzia otwarta (język udaje młotek, który wbija gwoździa),
  •  przytrzymywanie czubkiem języka na wałku dziąsłowym, ssanie np. cukierka pudrowego, posypki do ciasta itp. (buzia otwarta,
  • odklejanie czubkiem języka z wałka dziąsłowego np.: chrupka, opłatka, wafelka, czekolady,
  • uderzanie języka o wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem tttttt, ddddddd, nnnnnn, najpierw powoli, potem coraz szybciej, buzia otwarta, uśmiechnięta, nieruchoma,
  • uderzanie języka o wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem lelelelele, lalalalala, lylylylyly,
  • wielokrotne wymawianie połączeń t-da, t-de, t-du, t-do, czubek języka uderza o wałek dziąsłowy,
  • wielokrotne wymawianie połączeń d-da, d-de, d-dy, d-du, d-do, czubek języka uderza o wałek dziąsłowy,
  • przyklejanie na czubek języka papierku i dmuchanie na czubek języka z jednoczesnym wypychaniem języka.

 

 

Skip to content